Motor / Tuning / Dump ventiler / Ladetrykks styring
Dumpventiler.
Dumpventil / Avlastningsventil slipper ut trykket fra turboen når gasspjeldet stenges. Turboen snurrer og skaper fremdeles trykk når du slipper gasspedalen. Luften har da ingensteds å ta veien, og når den treffer det stengte gasspjeldet, tvinges turboen plutselig til å slutte å snurre, noe som kan forårsake skade. Når en dumpventil er montert, kjenner den vakuum fra innløpsrøret og åpner opp ventilen. Dette lar luften fra turboen gå ut gjennom dumpventilen i stedet for å treffe gasspjeldet og bremse turboen.
På motorer med luftmengdemåler bør det brukes en tilbakesirkulerende eller hybrid dumpventil slik at den utslupne luften går tilbake til innløpsrøret mellom luftmengdemåleren og turboen.
På biler med MAP-sensor (Manifold Air Pressure) fungerer alle typer dumpventiler bra.
Fordelen med å ha en dumpventil er at du øker levetiden på turboen og reduserer turboens spool-up-tid etter veksling eller andre tilfeller der man kortvarig reduserer gasspådraget.
Les mer
Lukk