do88 Inntak med intercooler MERA, BMW F-Serie (B58) | F20 F22 F30 F32 (B58 Gen 1) - BMW - Modell tilpasset | fra do88.no

Produktet er lagt i handlekurven!

Product image

Fortsett å handle
Til kassen

All produktutvikling gjøres i Nykvarn, Sverige

Black Friday Sale in:
Black Friday Sale in:

do88 Inntak med intercooler MERA, BMW F-Serie (B58)

38451.62 NOK / 32683.88 NOK
Artikkelnr: 
ICM-440-G
 
Legg i handlekurven
  • Rask levering
  • Trygt kjøp
  • 14 dager åpent kjøp
Produktbeskrivelse

MERA ytelse i din B58 med do88s inntak med intercooler!

Bakgrunn
B58-motoren introdusert i F-serien har vist seg å være en ekte perle med stort tuningpotensial og fin karakter. Det er imidlertid en del svake punkter som bør gjennomgås, både når det gjelder ytelse og holdbarhet. B58-motoren er utstyrt med vann/luft intercooler, parret med varmeveksler i front. Varmeveksleren, som rett og slett er en frontmontert vannkjøler, hjelper til med å kjøle ned kjølemediet som sirkulerer gjennom intercooleren, som igjen overfører varme fra den overladede inntaksluften. Dette er en konvensjonell og effektiv løsning. På B58 er selve intercooleren integrert med inntaket, noe som gjør hele konstruksjonen plasseffektiv, men også mer komplisert. Dette stiller høye krav til en ettermarkedsprodusent som oss. Det krever finesse – både i tanke og utførelse!

Utfordringer med de originale komponentene
Eiere av biler med en innstilt B58-motor står ofte overfor problemet med varmemetning, såkalt heat soak, i intercooler-systemet. Dette er spesielt vanlig når du kjører på en bane, men forekommer også når du kjører inspirert på offentlig vei. Som en konsekvens av dette, senker ECU kraften for å beskytte motoren, og noen ganger kan bilen til og med havne i haltende hjemmemodus.

Motoren er utstyrt med direkte innsprøytning, som definitivt har sine fordeler med tanke på motordrift og effektivitet, men som har sine åpenbare begrensninger ved hardere tuning eller flexfuel-optimalisering. For å omgå dette er det mange som installerer en lavtrykksinjektoravstand mellom inntaksmanifolden og sylinderhodet. Ulempen med denne løsningen er at sprederne havner i en ugunstig vinkel. Drivstoffet treffer inntakskanalene og risikoen for uønsket drivstoffansamling øker. Det er ingen god løsning.

Som i mange andre tilfeller er de originale komponentene beregnet for den originale produsentens spesifiserte effekt, men blir snart en begrensende faktor ved høyere effektuttak – spesielt med tanke på luftstrøm. Inntaket er en slik del hvor flyten rett og slett ikke er nok. I tillegg har plaststøpingen stor risiko for å sprekke ettersom ladetrykket øker.

do88s løsning

Dette inntaket med intercooler er en del av vårt MERA-sortiment. Mer kjøling, mer flyt, mer kraft. MER, rett og slett!

Cellepakke fra Garrett Motorsport
Våre vann/luftcellepakker er av typen Bar&Plate, produsert av anerkjente Garrett Motorsport som lenge har satt standarden for både ytelse og kvalitet for bilapplikasjoner. Cellepakken er konstruert med svært tynne og utrolig fine, tettpakkede kjøleribber som sikrer eksepsjonell varmeoverføring! Cellepakken måler 102 mm (4”) i tykkelse og er så god størrelse som den blir. Dybdeevalueringer av tettheten og spesifikasjonen til kjøleribbene på både luft- og vannsiden gjør at vi har nådd den perfekte balansen mellom strømning og kjøling!

Innovativ design - støpte endetanker
Ladeluften og kjølemediet er jevnt fordelt over cellepakken via nøye utformede, støpte endetanker. Det ferdige produktet er et resultat av omfattende designstudier. Evaluering, revisjoner, analyse ved hjelp av Computational Fluid Dynamics (CFD) og flere 3D-utskrifter ble lagt til dokumentene før vi nådde den endelige utførelse. Tankene er laget av støpt aluminium. CNC-maskinering ville vært et levedyktig alternativ, men det ville bare ha lagt til en bling-faktor samt høyere pris og ingen økt ytelse. For oss handler det om å oppnå ytelse på den mest effektive måten – fra flere aspekter. Støping tillater også former som CNC-bearbeiding i noen tilfeller ikke kan.

Kompatibilitet med motordekselet
Et viktig mål under denne utviklingen var å kunne gi mulighet til å montere innsuget vårt sammen med det originale motordekselet. Det er en nøkkelfunksjon og et must for mange entusiaster som vil at motorrommet skal se originalt ut. Dette kravet gjorde utviklingen betydelig vanskeligere, men også resultatet mer givende.

I tillegg er det mulig med visse modifikasjoner å montere vårt inntak sammen med vår ekstra drivstoffskinne. For at det skal være mulig må lyddempende matte under både panseret og motordekselet fjernes. Motordekselets monteringsbolter må også byttes ut med lengre, som vi inkluderer i settet vårt. Legg merke til at montering av motordekselet i denne hevet posisjonen bringer det nær motordekselet; en mindre kutt eller omforming av panserforsterkningen på undersiden kan gjøres for økt klaring. Vi har kun verifisert denne kompatibiliteten på BMW 340i F30/F31-modellene.

Helheten er tuftet i detaljene og vi er stolte over å ha lyktes med dette målet! Til dags dato er do88 den eneste produsenten (så vidt vi vet) av intercooler-inntak for B58 som tilbyr full kompatibilitet - det åpenbare valget for entusiasten som verdsetter visuell appell like mye som ren ytelse!

Nøkkelegenskaper

Utløpstankdesign – forberedt for lavtrykksdiffusorer
Vår utløpstank er klargjort og tilpasset for ekstra lavtrykks diffusorer. En unik, spesialdesignet dysebro med AN8 (hun) koblinger er inkludert og monteres enkelt på utløpstanken for intercooler. Produktet er designet for Injector Dynamics ID1050x-34-14 eller Bosch EV14 Compact (K) drivstoffinjektorer. Hvis du ikke ønsker å bruke noen ekstra diffusorer, følger plugger med for å enkelt lukke disse åpningene. I tillegg er hver løper utstyrt med 1/8” NPT-porter for injeksjon av metanol eller lystgass som vanligvis brukes på disse motorene.

Målestikkontakter og vakuumporter
Integrert i inntakstanken er en blokk med tre uttak. Dette gir mulighet til å lese tilleggsparametere og gir tilgang til ekstra vakuumuttak. Plugger i matchende 1/8” NPT er inkludert og gir en sikker forsegling hvis disse portene ikke er i bruk.

Avansert varmestyring
Intercooleren kommer med en tykk, varmeavledende avstandsholder, som har som formål å isolere inntaket fra sylinderhodet og dermed hindre varmeoverføring fra motoren. Denne pakningen senker effektivt innløpstemperaturen og øker intercooler-effektiviteten ettersom den minimerer varmen. Intercooleren er laget av aluminium og dermed overlegen med tanke på styrke. Imidlertid har aluminium ulempen med høyere ledningsevne. Denne avstandsholderen eliminerer nevnte varmeoverføring.

Avstandsstykket garanterer en sikker sammenføyning da den leveres med spesiallagde FKM silikon o-ringer, som hviler i presisjonsfreste spor. Siden noen konkurrenter er avhengige av caulk og andre mindre sikre pakkingsmetoder, gir dette et segl du kan stole på.

Inkludert plugger for å modifisere inntaket
Med høy effekt vil du begrense antall feilkilder. Tilkoblingen for veivhusventilasjonen samt for tankventilen (EVAP), som begge kobles til respektive tank på intercooler, kan derfor lukkes helt med våre medfølgende dekselplugger.

Produkt detaljer:

  • Cellepakke fra veletablerte Garrett Motorsport.
  • Bar&Plate vann/luftpakke, 102 mm tykkelse. 11 kjølevannsrader vs original, 6 rader.
  • Lavere innløpstemperatur under identiske forhold: 23°C sammenlignet med opprinnelig 40°C. Nøyaktige tall finner du i diagrammene under produktbildene.
  • Økt luftstrøm, lavere trykkfall: @ 0,1 bar / 1,45 psi Trykkfall: 874 CFM (615 CFM), 42% høyere! Nøyaktige CFM-verdier finner du i diagrammene under produktbildene.
  • Toppeffektøkning på 5 hk! Målt på bil med bootmod3 stage 2+ (BMW 340i 2017).
  • Høyeste effektøkning i mellomregisteret på 18 hk!
  • Høyeste dreiemomentøkning på 28 Nm!
  • Designet i SolidWorks med Computational Fluid Dynamics (CFD).
  • Gir tilgang til oljefilteret. Inntaket trenger ikke demonteres ved oljeskift.
  • Integrert sensorblokk med tre 1/8” NPT-sokler for å måle tilleggsparametere.
  • Inkludert dysebro for ekstra lavtrykksinjektorer matet gjennom inntaket. Plugger for å lukke disse portene er inkludert.
  • Hvert innløpsrør er forberedt med 1/8” NPT-porter for lystgass- eller metanolinjeksjon.
  • To 1/8" BSPT-stikkontakter på den bakre vanntanken for enkel utlufting og mulighet for å montere separate temperatursensorer.
  • Leveres komplett med alt tilbehør, festemidler og komponenter som trengs for en gitt del.
  • Kompatibel med det originale motordekselet. Til og med den ekstra drivstoffskinnen fungerer med noen modifikasjoner (vi har kun verifisert den på BMW 340i F30/F31).
  • Varmeavledende avstandsstykke hindrer varmeoverføring fra sylinderhodet til inntaket.
  • Spesialproduserte O-ringpakninger i FKM silikon er inkludert. 12 stk totalt.
  • Plug and Play! Ingen modifikasjoner er nødvendig under montering.
Passer
BMW 1' M140i M140iX (F20 F21)
Motor: B58 Gen 1
Årsmodeller: 09/2015 -

BMW 2' M240i M240iX (F22 F23)
Motor: B58 Gen 1
Årsmodeller: 09/2015 -

BMW 3' 340i 340iX (F30 F31 F34)
Motor: B58 Gen 1
Årsmodeller: 10/2014 -

BMW 4' 440i 440iX (F32 F33 F36)
Motor: B58 Gen 1
Årsmodeller: 03/2015 -

BMW 5' 540i 540iX (G30 G31)
Motor: B58 Gen 1
Årsmodeller: 10/2015 -

BMW 6' 640i 640iX (G32)
Motor: B58 Gen 1
Årsmodeller: 09/2016 -

BMW 7' 740i 740iX (G11 G12)
Motor: B58 Gen 1
Årsmodeller: 10/2014 -

BMW X3 M40iX (G01)
Motor: B58 Gen 1
Årsmodeller: 10/2016 -

BMW X4 M40iX (G02)
Motor: B58 Gen 1
Årsmodeller: 03/2017 -
OE-ref / Erstatter
11618603913

Tilbehør:

Se flere produkter

Nylig sett: