do88 Inntak med intercooler MERA, BMW G-Serie (B58) / Toyota GR Supra A90 | GR Supra A90 - TOYOTA - Modell tilpasset | fra do88.no

Produktet er lagt i handlekurven!

Product image

Fortsett å handle
Til kassen

All produktutvikling gjøres i Nykvarn, Sverige

Black Friday Sale in:
Black Friday Sale in:

do88 Inntak med intercooler MERA, BMW G-Serie (B58) / Toyota GR Supra A90

38482.41 NOK / 32710.05 NOK
Artikkelnr: 
ICM-430-G
 
Legg i handlekurven
  • Rask levering
  • Trygt kjøp
  • 14 dager åpent kjøp
Produktbeskrivelse

MERA prestanda hos din B58 med do88: kombineres med intercooler!

Bakgrund
B58-motoren som ble introdusert med inntoget av F-serien for noen år tilbake, har vist seg å være en ekte perle med stort tuningpotensial og fin karakter. Det er imidlertid en del svake punkter som bør gjennomgås, både når det gjelder ytelse og holdbarhet. B58-motoren er utstyrt med vann/luft intercooler, parret med varmeveksler i front. Varmeveksleren, som rett og slett er en frontmontert vannkjøler, hjelper til med å kjøle ned kjølemediet som sirkulerer gjennom intercooleren, som igjen overfører varme fra den overladede inntaksluften. Dette er en konvensjonell og effektiv løsning. På B58 er selve intercooleren integrert med inntaket, noe som gjør hele konstruksjonen plasseffektiv, men også mer komplisert. Dette stiller høye krav til en ettermarkedsprodusent som oss. Det krever finesse – både i tanke og utførelse!

Utmaningar med originalkomponenter
B58-motoren har ofte biler med en trimmad B58-motor som kommer inn i problemet med varmebehandling, så kalt heat soak, i intercoolersystemet. Dette er spesielt lettvint ved banktjenester som også kommer til å inspireres til å kjøre på en generell vei. Som en konsekvens av denne sinker-ECU: en effekt for å beskytte motoren og noen ganger kan bilen også hamna i haltende hjemmemodus.
Motoren er utstyrt med direkte sprut som definitivt har fordeler med gjeldende motorgang og effektivitet, men som har sine øvre begrensninger ved hardare trimning eller flexfuel-optimering. For å komme rundt dette installert mange og spacer for lågtrykksspridare mellom insugsgrenröret og sylinderhodet. Nackdelen med denne løsningen er at spridarna hamnar i en ogynnsam vinkel. Bränslet träffar insugskanalerna og risken for uønskede drivstoffansamlinger øker. Det er ingen bra løsning.
Som i mange andre fall er originalkomponentene avsedda for originalprodusentens angivna effekt, men blir snart en begrenset faktor ved høyere effektuttag – spesifisert luftflöde. Insuget er en slik del hvor flödet er helt enkelt inte racker til. I tillägg löper plastgjutningen stor risk att spricka då laddtrycket øker.


do88:s løsning

Dette er en intercooler i vårt MERA-sortiment. Mer kjøling, mer flyt, mer kraft. MERA, rett og slett!

Cellepakke fra Garrett Motorsport
Vårt vann/luft-cellepakke er av Bar&Plate-type, produsert av ansedda Garrett Motorsport som er sedan lenge standarden for både prestanda og kvalitet for kjøretøyapplikasjoner. Cellepakken er konstruert med mye tunna og utrolig fin, tett pakke kylflenser som sikret eksepsjonell varmeoverføring! Cellepakker måler 102 mm (4”) i tykk og er så vel tiltagen det bare går. Djupgående utvärderingar av tetthet og spesifikasjoner av kylflänsarna på både luft- og vannsiden gjør at vi nått den perfekte balansen mellom flöde og kylning!

Innovativ design – gjutna ändtankar
Laddluften og köldmediet fordeler som jevnt over cellepaketet via hele designade, gjutna ändtankar. Det ferdige produktet er resultatet av omfattende designstudier. Utvärdering, revisjoner, analyser med hjelp av Computational Fluid Dynamics (CFD) og flere 3D-utskrifter lastes til håndtering innen vi nådde det sluttgyldige utførelsen. Tankene er produsert av gjuten aluminium som tjener vårt formål vel. CNC-bearbetning hadde vært et gangbart alternativ, men det hadde bare lagt til en blingfaktor samt høyere pris og ingen økt prestanda. For oss handler det om å nå prestanda på effektiv måte – du har flere aspekter. Gjutning tillater også tidligere som CNC-arbeid i visse fall under formår.

Kompatibilitet med motorkåpan
En viktig föresats under denne utviklingen var å kunne garantere passform sammen med originalmotorkåpa. Det er en nøkkelegenskap og det må for mange entusiaster som vil at motorrommet skal være originalt. Dette kravet gjorde utviklingen väsentligt vanskeligare, men også resultatet mer belönande. Vi lykkes til og med integrert vår bränslebrygga som gjør det også i sin mest omfattende versjon av dette kit originalt ut. Helheten grunnar sig i detaljerna og vi er stolta over att ha lyckats med dette mål! Til dags dato er do88 den enda produsenten (såvitt vi vet) av insug med intercooler til B58 som tilbyr full kompatibilitet – det selvklare valet for entusiasten som verdiar det visuelle intrycket som høyt som rena prestanda!


Nøkkelegenskaper

Utløpstankdesign – forberedt for lavtrykksdiffusorer
Vår utløpstank er klargjort og tilpasset for ekstra lavtrykks diffusorer. En unik, spesialdesignet dysebro med AN8 (hun) koblinger er inkludert og monteres enkelt på utløpstanken for intercooler. Produktet er designet for Injector Dynamics ID1050x-34-14 eller Bosch EV14 Compact (K) drivstoffinjektorer. Hvis du ikke ønsker å bruke noen ekstra diffusorer, følger plugger med for å enkelt lukke disse åpningene. I tillegg er hver løper utstyrt med 1/8” NPT-porter for injeksjon av metanol eller lystgass som vanligvis brukes på disse motorene.

Målestikkontakter og vakuumporter
Integrert i inntakstanken er en blokk med tre uttak. Dette gir mulighet til å lese tilleggsparametere og gir tilgang til ekstra vakuumuttak. Plugger i matchende 1/8” NPT er inkludert og gir en sikker avslutning hvis disse portene ikke er i bruk.
På toppen av den bakre vanntanken er det to 1/8” BSPT-stikkontakter. Disse er strategisk plassert og tjener to formål. Fordi tanken er delt i to på innsiden kan du koble til doble temperaturfølere og dermed lese ut delta på inn- og utløp fra intercooler. I tillegg letter portene ventilasjon av systemet, da de finnes på systemets høyeste punkt. Egnede plugger følger med når disse funksjonene ikke brukes.

Avansert varmestyring
Intercooleren kommer med en tykk, varmeavledende pakningsavstand, som har som formål å isolere inntaket fra sylinderhodet og dermed hindre varmeoverføring fra motoren. Denne pakningen senker effektivt innløpstemperaturen og øker intercooler-effektiviteten ettersom den minimerer varmen. Intercooleren er laget av aluminium og dermed overlegen med tanke på styrke. Imidlertid har aluminium ulempen med høyere ledningsevne. Denne pakningen eliminerer nevnte varmeoverføring. Pakningen garanterer en sikker skjøt da den leveres med spesiallagde FKM silikon o-ringer, som hviler i presisjonsfreste spor. Siden noen konkurrenter er avhengige av caulk og andre mindre sikre pakkingsmetoder, gir dette et segl du kan stole på.

Inkludert plugger for å modifisere inntaket
Med høy effekt vil du begrense antall feilkilder. Tilkoblingen for veivhusventilasjonen samt for tankventilen (EVAP), som begge kobles til respektive tank på intercooler, kan derfor lukkes helt med våre medfølgende dekselplugger.


Produkt detaljer:

  • Cellepakke fra veletablerte Garrett Motorsport. Bar&Plate vann/luftpakke, 102 mm tykkelse. 11 kjølevannsrader vs original, 6 rader.
  • Lavere innløpstemperatur under identiske forhold: 23°C sammenlignet med opprinnelig 41°C. Nøyaktige tall finner du i diagrammene under produktbildene.
  • Økt luftstrøm, lavere trykkfall: @ 0,1 bar / 1,45 psi Trykkfall: 874 CFM (595 CFM), 47% høyere! Nøyaktige CFM-verdier finner du i diagrammene under produktbildene.
  • Toppeffektøkning på 5 hk! Målt på bil med bootmod3 stage 2+ (BMW 340i 2017).
  • Høyeste effektøkning i mellomregisteret på 18 hk!
  • Høyeste dreiemomentøkning på 28 Nm!
  • Designet i SolidWorks med Computational Fluid Dynamics (CFD).
  • Gir tilgang til oljefilteret. Inntaket trenger ikke demonteres ved oljeskift.
  • Integrert sensorblokk med tre 1/8” NPT-sokler for å måle tilleggsparametere.
  • Inkludert dysebro for ekstra lavtrykksinjektorer matet gjennom inntaket. Plugger for å lukke disse portene er inkludert.
  • Hvert innløpsrør er forberedt med 1/8” NPT-porter for lystgass- eller metanolinjeksjon.
  • To 1/8” BSPT-stikkontakter på den bakre vanntanken for enkel utlufting og mulighet for å montere separate temperatursensorer.
  • Leveres komplett med alt tilbehør, festemidler og komponenter som trengs for en gitt del.
  • Kompatibel med originale og ettermarkedsmotordeksler (med originale festepunkter). Selv den ekstra drivstoffskinnen fungerer med kåpa med kun mindre modifikasjoner.
  • Varmeavledende pakningsavstandsstykke hindrer varmeoverføring fra sylinderhodet til inntaket.
  • Spesialproduserte O-ringpakninger i FKM silikon er inkludert. 12 stk totalt.
  • Plug and Play! Ingen modifikasjoner er nødvendig under montering.
Passer
Toyota GR Supra MK5 (A90)
Motor: B58 Gen 2
Årsmodeller: 2019 -

BMW 2' M240i M240iX (G42)
Motor: B58 Gen 2
Årsmodeller: 2021 -

BMW 3' M340i M340iX (G20 G21)
Motor: B58 Gen 2
Årsmodeller: 2018 -

BMW 4' M440i M440iX (G22 G23 G26)
Motor: B58 Gen 2
Årsmodeller: 2021 -

BMW 5' 540i 540iX (G30 G31)
Motor: B58 Gen 2
Årsmodeller: 2018 -

BMW 6' 640i 640iX (G32)
Motor: B58 Gen 2
Årsmodeller: 2018 -

BMW 7' 740i 745e (G11 G12)
Motor: B58 Gen 2
Årsmodeller: 2018 -

BMW 8' 840i 840iX (G11 G12)
Motor: B58 Gen 2
Årsmodeller: 2018 -

BMW X3 M40iX (G01)
Motor: B58 Gen 2
Årsmodeller: 2018 -

BMW X4 M40iX (G02)
Motor: B58 Gen 2
Årsmodeller: 2018 -

BMW X5 40iX (G05)
Motor: B58 Gen 2
Årsmodeller: 2017 -

BMW X6 40iX (G06)
Motor: B58 Gen 2
Årsmodeller: 2018 -

BMW X7 40iX (G07)
Motor: B58 Gen 2
Årsmodeller: 2017 -

BMW Z4 M40i (G29)
Motor: B58 Gen 2
Årsmodeller: 2017 -
OE-ref / Erstatter
11618647977

Tilbehør:

Se flere produkter

Nylig sett: